Mikko Uuksulaisen kotisivu

29. lokakuuta 2025

Tekoälytekniikat

ChatGPT:stä ja muista suuria kielimalleja hyödyntävistä tekoälysovelluksista on tullut arkipäivää, mutta harvalla silti tuntuu olevan käsitystä miten kekseliäillä tavoilla tekoälyä pystyy hyödyntämään erilaisissa arkipäivän ongelmissa. Yleisin käyttötapaus tuntuu olevan tekoälyn käyttäminen hakukoneena, johon se arvaamattoman luonteensa vuoksi sopii varsin huonosti. Tekoäly ei ole ihminen, mutta se on syytä ajatella ihmisen kaltaisena ja näin sille voidaan osoittaa tehtäviä, joihin aikaisemmin on tarvittu oikeaa ihmistä. Olen listannut tähän kirjoitukseen joitain suosikkejani ja omassa käytössä olevia tekniikoita.

Esimerkeissäni käytän OpenAI:n tekoälymalleja, mutta suuret kielimallit toimivat pitkälti samoilla periaatteilla valmistajasta huolimatta.

Yhtenä inspiraationa tälle kirjoitukselle toimi Ethan Mollickin Co-Intelligence: Living and Working with AI-kirja, joka omalta osaltaan selkeytti ajatuksiani suurista kielimalleista.

Roolitus

Koska tekoäly "ajattelee", kuten ihminen, se voidaan uskotella omaksumaan erilaisia rooleja. Rooleilla voidaan ohjata tekoälyn ulosantia tiettyyn suuntaan ja jopa vahvistaa sen suoritusta sille annetuissa tehtävissä. Ilman erillistä roolitusta tekoälyn vastaukset ovat usein joko geneerisiä ja koulutuksen tuomiin vinoumiin taipuvaisia. Usein tekoälyllä on jo valmiiksi jokin esiasetettu järjestelmäkehote, jolla se on määrätty johonkin roolin, kuten vaikkapa ChatGPT:n tapauksessa tekoälyn on pyydetty toimimaan assistenttina, mutta rooli voidaan myös tarvittaessa ylikirjoittaa ohjeistamalla tekoälyä toimimaan toisin.

Jos vaikka tarkoituksena olisi käydä antaa tekoälylle läpikäytäväksi ja arvosteltavaksi erilaisia tekstejä, voisi olla paikallaan tekoälyn ohjaaminen siihen sopivaan rooliin:

Olet ammattitaitoinen kirjallisuuden kustannustoimittajaa, jonka tehtävänä on käydä läpi sinulle toimitettuja tekstejä. Ole kriittinen, mutta rohkaiseva ja anna ehdotuksia miten sinulle annettua tekstiä voisi parantaa esimerkiksi lauserakenteiden, rytmityksen ja sanoman välittymisen suhteen. Arvostele seuraava teksti:

Annoin tekstiksi Wikipediasta tekoäly-artikkelin muutaman ensimmäisen kappaleen. Tässä osa vastauksesta, joka sisällöltään on rikkaampi kuin, että tekoälyä olisi kylmiltään pyytänyt vain "arvostelemaan tekstin":

Kiitos tekstistäsi! Siinä on paljon informatiivista sisältöä ja hyvin pohdittua taustatietoa tekoälystä. Tässä on muutamia parannusehdotuksia ja ajatuksia, jotka voisivat tehdä tekstistä sujuvamman ja vaikuttavamman:

  1. Johdannon selkeys ja kompaktius: Ensimmäinen lause on hieman monimutkainen. Harkitse lauseen tiivistämistä tai jakamista kahteen osaan. Esimerkiksi: "Tekoäly (AI, engl. artificial intelligence) viittaa tietokonejärjestelmiin, jotka pystyvät suorittamaan älykkäitä toimintoja, kuten puheentunnistusta ja tietokonenäköä."

  2. Esimerkkien rakenne: Esimerkkikohdassa on paljon tietoa, joka voisi olla helpommin omaksuttavissa, jos se jaetaan useampiin lohkoihin tai käytetään luetteloa. Tämä helpottaa lukijan hahmotusta eri sovelluskohteista.

...

Haarukointi

Joskus vastaan tulee tilanteita, jossa muistat esimerkiksi jonkun asian olemassa olon, mutta et vain saa päähäsi, että mikä se on tai millä nimellä sitä kutsutaan. Hakukoneita hyödyntämällä pääsee usein pitkälle, mutta joskus vastaan tulee tilanteita, jossa itse hakeminen on vaikeaa, kun et tiedä mitä olet hakemassa! Tekoäly on hyvä löytämään yhteyksiä ja kaivamaan asioita lähes olemattomilla lähtötiedoilla.

Lapsuudessani 90-luvulla pelasimme lautapeliä, jonka pelilaudan keskellä oli noppa ja pelilautaa kierrettiin värikkäillä pelinappuloilla. Mikä peli voisi olla kyseessä?

Joskus tekoäly ei osu ensimmäisellä kerralla oikeaan, mutta onneksi se ei koskaan väsy arvailemaan. Sen voi ohjeistaa arvailemaan niin monta kertaa, kuin on tarvetta. Edellistä lausetta voisi esimerkiksi tehostaa näin:

Anna 10 ehdotusta.

Tässä osa vastauksesta, jonka kysymykseeni sain:

Tässä on kymmenen lautapeliä, jotka voisivat sopia kuvaukseesi:

  1. Frustration (tunnetaan myös toisinaan nimellä Trouble tai Kimble) - Tässä pelissä on keskellä pelilautaa "Pop-O-Matic"-noppa, jota painamalla saadaan noppa "heitettyä". Pelaajat kiertävät pelilautaa omilla värikkäillä pelinappuloillaan.

  2. Sorry! - Tämä on juonittelupeli, jossa pelaajat yrittävät saada kaikki nappulansa maaliin. Jotkut versiot > sisältävät keskellä sijaitsevan noppamekanismin.

...

Tiivistäminen

Tekoäly on erityisen hyvä tiivistämään pitkiäkin tekstejä ja kaivamaan erilaisista teksteistä niiden ydinsanoman. Hienointa on, että tekstien ei ole tarpeen olla millään tavalla määrämuotoisia, vaan ne voivat olla missä tahansa muodossa ja yleensä tekoäly onnistuu silti tuottamaan järkevää ulosantia. Tekoäly on myös hyvä päättelemään mikä tekstin osasta on oleellisinta ja ohittamaan kohinaa.

Tiivistä seuraavasta tekstistä kirjoituksen ydinkohdat:

Avasin esimerkiksi Helsingin Sanomien sivuilta satunnaisen artikkelin, painoin Ctrl+A kopioidakseni sivulta kaiken tekstin (mukaan lukien navigoinnin tekstit, kommenttikentän kirjoitukset sekä muiden artikkeleiden nimet) ja annoin tämän sekasotkun tekoälylle syötteeksi. Vastaukseksi sain:

Pixarin uusin animaatioelokuva "Elio" teki studion historian huonoimman avaustuloksen, vaikka se sai positiivisia arvosteluja kriitikoilta. Elokuva kertoo orpopojasta, joka haaveilee avaruusolioiden sieppaamaksi tulemisesta. Pohjois-Amerikassa elokuvan avausviikonloppu tuotti vain 21 miljoonaa dollaria, ja maailmanlaajuiset tulot olivat 14 miljoonaa dollaria. Heikon tuloksen taustalla on kova kilpailu samanaikaisesti julkaistujen suurteosten kanssa. "Elio" saa ensi-iltansa Suomessa 27. kesäkuuta.

Pallottelu

Asioiden ymmärtäminen ja ajatusten selkeyttäminen vaativat monesti dialogia toisen ihmisen kanssa. Jos toista ihmistä (tai kumiankkaa) ei ole saatavilla, tekoälyn voi valjastaa keskustelukumppaniksi, joka vahvistaa ja korjaa omaa näkemystä. Pallottelun voi aloittaa tekoälyn kanssa aiheesta kuin aiheesta, mutta on hyvä pitää mielessä, että kaikki tekoälyn tuottamat faktat eivät ole totta ja myös oma kritiikki on paikallaan.

Kuvitellaan, että yrität oppia uutta kotimaisesta käyttöjärjestelmästä:

Selitä mitä tarkoittaa, että Linux on avointa lähdekoodia? Vastaa lyhyesti ja tiivistäen.

Tekoäly vastaa:

Linuxin avoin lähdekoodi tarkoittaa, että sen lähdekoodi on julkisesti saatavilla, ja kuka tahansa voi tarkastella, muokata ja jakaa sitä. Tämä edistää yhteisökehitystä, innovaatioita ja käyttäjien mahdollisuutta mukauttaa järjestelmää omiin tarpeisiinsa.

Vastauksen perusteella voi heittää pallon takaisin kysyen jatkokysymyksen:

Miten Linuxia voi mukauttaa omiin tarpeisiin?

Johon tekoäly taas vastaa:

Linuxia voi mukauttaa valitsemalla sopivan jakelun, asentamalla haluamansa työpöytäympäristön, lisäämällä ja poistamalla ohjelmistoja, muokkaamalla lähdekoodia, skriptaamalla automaatioita ja tarvittaessa kääntämällä oman ytimen.

Pallottelusta on myös käänteinen tekniikka, jossa kysyjän rooli annetaan tekoälylle ja ihmisellä jää vastuu vastata tekoälyn kysymyksiin:

Tiedän kaiken Linux-käyttöjärjestelmästä. Kysy minulta aiheesta kysymyksiä, joihin annan vastauksia ja kysy näiden perusteella lisää kysymyksiä. Vastauksesi on oltava aina kysymys. Kysy vain yksi kysymys kerrallaan.

Tekoäly pommittaa väsymättömästi kysymyksillä:

Kuinka Linuxin ytimen kehitysprosessi eroaa suljetun lähdekoodin käyttöjärjestelmien kehityksestä?

Mitä eroa on Linux-distribuutiolla ja Linux-ytimellä?

Kuinka käyttöoikeudet ja omistajuus toimivat Linux-tiedostojärjestelmässä?

Ideointi

Ideoinnissa käytetään hyväksi tekoälyn kykyä löytää väsymättömästi yhteyksiä myös sieltä, mistä ihminen ei niitä välttämättä itse löydä. Ideointia voidaan avuksi minkä tahansa suunnittelussa, jossa kaivataan kykyä ajatella myös laatikon ulkopuolelta.

Olen perustamassa ravintolaa, jonka toivoisin erottuvan kilpailijoista. Anna 10 ideaa ravintoloista, joissa yhdistyvät mielikuvitukselliset teemat ja niihin soveltuvat ruoka-annokset.

Tekoäly toimittaa parhaansa:

  • Metsän Taikapöytä

  • Teema: Mystinen metsä, jossa satuhahmot kokoontuvat.

  • Ruoka-annokset: “Keijupöly” (yrttimaustettua risottoa), “Peikon paisti” (hidashaudutettu liha metsämarjoilla), ja “Metsätähden jälkiruoka” (juustoinen metsämansikkakakku).

  • Avaruusalus

  • Teema: Tulevaisuuden avaruusmatkailu.

  • Ruoka-annokset: “Kuun kivipaisti” (uunissa paahdettua karitsaa), “Marsin maisemat” (punajuurikeitto), ja “Galaktinen jälkiruoka” (kiiltävä suklaakakku).

Ideat eivät välttämättä ole sellaisenaan käyttökelpoisia tai edes hyviä, mutta ideoita voi pyytää vaikka sata lisää ja jossain kohti ihmisen oma inspiraatio ottaa vallan.

Ideointia voi käyttää myös esimerkiksi kirjoittajan jumista vapautumiseen:

Kirjoitan elokuvakäsikirjoitusta tulevaisuudesta saapuvasta tappajarobotista, jonka tehtävänä on eliminoida tulevaisuuden vastarintaliikkeen johtajan äiti. Kirjoitan kohtausta, jossa robotti jahtaa tulevaisuudesta saapunutta vastarintaliikkeen jäsentä ja vastarintaliikkeen johtajan äitiä moottoritiellä rekka-autolla. Anna 10 tiivistä ideaa siitä miten sankarit voisivat pelastua robotin kynsistä.

Jokin näistä varmasti liikauttaa ajatusta eteenpäin:

  1. Yllättävä liikennetukos: Sankarit ohjaavat rekka-autonsa tietyömaan tai liikennetukoksen kautta, joka hidastaa robottia, antaen heille aikaa paeta.

  2. Vedenraja: He johdattavat robotin kohti jokea tai järveä ja ajavat rekan täyttä vauhtia veteen, paeten itse uimalla. Vesi aiheuttaa robotille toimintahäiriön.

...